Laat wat van je horen
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.
Als je de Zin van de WaanZin ontdekt, heeft de WaanZin geen Zin meer!
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.
Abonneer je op mijn nieuwsbrief en blijf op de hoogte! Geef je mailadres op en ontvang automatisch elk nieuw blogbericht in je mailbox. Heel gemakkelijk!
Anjo Schuite
Termijen 52
1852 TC Heiloo
tel: +31 654325993
Copyright © 2024 · Genesis Framework · WordPress · Log in
Living room with fireplace, open kitchen; ceramic and all equipment + American fridge ; 3x 2 ps bedrooms with bath and Jacuzzi ; 2 bedrooms with 2 x 1 bed ; walk-through shower. Garden on the South...Vakantiewoning Fayence
INDIVIDUALISEREN VAN LEREN
Mijn kleinzoon moet nu gemiddeld een 7.4 op zijn lijst halen om VWO te MOGEN doen / te KUNNEN doen.
Daar wordt ik dus wat kriegel van.
Mijn kleinzoon zit in de brugklas en is behoorlijk intelligent, niet omdat het mijn kleinzoon is, maar gewoon.
Nu heb ik zelf geen vlekkeloos verleden als het om school (prestaties) gaat, maar misschien speelt het wel mee. Ik heb de eerste klas Lagere School overgeslagen, was 11 jaar bij de start van het Gymnasium en na enige verwijderingen van de school 20 jaar bij mijn eindexamen HBS B (cum laude). Gedeeltelijk wel door allerlei niet schoolse activiteiten als volleybal, toneel, cabaret, schoolbestuur etc, maar toch.
Ik kijk dus wel kritisch naar zaken als bijvoorbeeld verschillen tussen intelligentie en leervermogen; tussen wel of niet in het (visuele) leersysteem passen e.d.
Wie heeft wetenschappelijk bewezen en onderbouwd dat een leerling van rond de 12 jaar met een gemiddelde van 7.3 NIET naar het VWO KAN?
En laten wij wel zijn zonder Dyslexie, PDD-NOS, Autisme, ADHD en andere gedragsstoornissen die men meent te moeten diagnosticeren. Mogelijk wel (eerlijk gezegd aantoonbaar) met een kritische kijk op het onderwijs.
Het vervelende van dit alles is dat er weer een cultuur gemaakt wordt waarin het gemiddelde getal belangrijker wordt dan het plezier van kennis vergaren; net zoals in onze tijd. Tentamens halen en dan vergeten. Pas later in de praktijk ontdekken wat je met de aangeboden kennis kan doen en hoe leuk, intrigerend en spannend dat is.
Volgens mij moeten wij echt een forse bocht maken: INDIVIDUALISEREN VAN LEREN.
Niet gelijk piepen over kosten, te weinig leerkrachten e.d.
Individualiseren betekent alleen maar individueel kijken en stimuleren; stoppen met generaliseren en de leerling meer aan het stuur van zijn eigen ontwikkeling zetten. Het spaart heel veel tijd. Neem dat maar van mij aan.
En volgens mij is dit zo oud als het maar zijn kan.